2016-08-23

Cypher System - Numenera - The Strange

szerepjáték mega-ismertetők egyben
Bár a játékairól lehet vitázni, Monte Cook korosztályunk (csak 6 évvel idősebb nálam) egyik legismertebb játéktervezője, akiknek olyan ismert és milliók által játszott rendszerek és világok fűződnek a nevéhez (egyedül, vagy többekkel együtt), mint a D&D, az Exalted Might, vagy a Planescape. Megítélése és tevékenysége szerepjátékos nézőponttól függően többféle is lehet, de az például vitathatatlan, hogy a D&D 3.0-val lett újra "szexi" és igazán "mainstream" a szerepjáték és új fellendülést hozott a lassan ellaposodó, néhány mammut uralta ezredfordulóba. Amúgy nem egy unalmas ember, többször is be-, majd kilépett a Wizards-tól, vitte a saját cégét, a Malhavoc-ot, aztán 2012 óta már a saját neve, a Monte Cook Games (MCG) alatt publikál.
Az MCG létrehozását egy új játékrendszer (Cypher) és világ (Numenera) fejlesztése követte, ami természetesen Kickstarter kampányt is kapott. A Numenera végül 2013-ban jött ki (Origins győztes is lett, plusz többszörös ENnie Awards gold és silver helyezett), amit rá egy évvel a Bruce R. Cordell-lel írt The Strange követte, és végül tavaly megjelent az alaprendszert univerzálissá tevő Cypher System Rulebook szabálykönyv is. (A gyerekeknek szóló No, Thank You Evil! szerepjátékuk márciusban jelent meg.)
Mivel mindhárom könyv ugyanazt a rendszert használja 99%-ban, és mert még mindig sok a tévhit vele kapcsolatban (nem, egyáltalán nem egy n+1. d20-as rendszer, bár d20 kockát használ), úgy gondoltam, megér egy közös ismertetőt a három együtt. Elsőként magát az alaprendszert mutatnám be, a végén kitérek a Cypher System alapkönyv bővítményeire, de a két játékvilágot is alaposan kielemezzük.
Szokás szerint példákat is készítettem, amiket a cikk végén találhatsz rövid magyarázatokkal. A képeket most kihagytam, az MCG-nek van egy publikus képtára, amiben összegyűjtötték a felhasználható illusztrációkat. Apropó, a cikk végén az MCG kissé furcsa licencelési gyakorlatáról is ejtek majd pár szót, mert vannak érdekes (és enyhén szólva megmosolyogtató, vagy inkább bizarr) vonásai.

Előre is elnézést, de ez a cikk tényleg hatalmas lett, ezért három részre szabdaltam...

Első rész: https://peterpghu.blogspot.hu/2016/08/cypher-system-numenera-strange-13.html
Második rész: https://peterpghu.blogspot.hu/2016/08/cypher-system-numenera-strange-23.html
Harmadik rész: https://peterpghu.blogspot.hu/2016/08/cypher-system-numenera-strange-33.html